Matematyka   Szachy   Dziedzictwo

Czy małe dzieci mogą poznawać świat na sposób fizyków?

Kiedy należy rozpocząć naukę fizyki?
Fizyka to ogromna dziedzina wiedzy. Ale nie tylko dziedzina wiedzy o otaczającym nas świecie.
Fizyka to też sposób poznawania świata. I tu właśnie otwiera się szansa dla najmłodszych, by zacząć poznawać świat w sposób metodyczny, uporządkowany.

Weźmy prosty przykład. Spadanie ... no właśnie czego?
Fizycy mówią między sobą i w szkole - spadanie ciał.
Jak powinniśmy powiedzieć do najmłodszych?
Raczej spadanie kartki papieru, kamienia, piłki, piórka, balonika, śniegu, deszczu, ...
Czyli konkretne ciało, nie abstrakcyjne.
I co dalej?

Wybierzmy jeden konkretny obiekt - np. kartkę papieru.
Puśćmy ją swobodnie z dłoni.
Co obserwujemy? Tylko tyle - co obserwujemy - bez uogólnień i wyjaśnień. Zaczynamy eksperymentować.
Eksperymentować czyli przeprowadzać doświadczenia w sposób metodyczny, uporządkowany.
Gdy coś nie pasuje, to wracamy. Powtarzamy, powtarzamy.
Eksperymentowanie - to stawianie pytań przyrodzie. Jak takie pytania postawić to zupełnie odrębne zagadnienie.
Prawdziwy eksperyment to dla fizyka nie tylko praca, to przede wszystkim wielka frajda. Wielka zabawa.
I tu spotykamy się z małymi dziećmi.

Eksperymentujemy, czyli bawimy się w sposób uporządkowany, zgodnie z przyjętymi regułami.
Zabawa bez reguł, to zajęcie, które często nudzi. Bo jaki jest wtedy cel?
Wracamy znowu do naszej kartki papieru.

Przypomnijmy jak spadała. Nie pamiętamy - od czego jest eksperyment? Jeszcze raz, i jeszcze raz.
Teraz odpowiemy na pytanie? NIe? Nie szkodzi?

Wrócimy w innym czasie do tego pytania.
Czas na kolejny eksperyment.
Składamy naszą kartkę na połowę i trochę rozchylamy.
Znowu puszczamy ją swobodnie (czyli nie popychamy). Jak teraz spada?

Jeszcze raz?
Czy tak samo spada teraz kartka? Czy trochę inaczej?

Nie pamiętamy?
Bierzemy więc naszą złożoną kartkę i drugą nie złozoną. Puszczamy je obie równocześnie - jedną z lewej ręki, drugą z prawej ręki.

Obserwujemy i opisujemy słowami ich ruch.
Co było podobnego, co było różne?
I powtarzamy nasze doświadczenie.

Ktoś powie - nudne. Tak nudne. Cała nauka jest nudna. Jeśli nie ciekawi nas mechanizm świata.

Jeśli nie mamy pytań - jak jest, dlaczego tak jest.

Dorośli często nie mają tych pytań.

Ale dzieci i to małe mają często, bardzo często, wystarczy ich posłuchac.
Bo małe dzieci są fizykami. ... A fizycy są jak dzieci...

Jak dzieci mogą poznawać świat na sposób fizyków?

Czy małe dzieci mogą poznawać świat oczami fizyków?

Ruch podstawowe zjawisko fizyczne

Ruch - proste czy złożone zjawisko?

Atom

Pojęcie atomu - proste i jasne, czy raczej budzące więcej pytań niż odpowiedzi?

Jaki świat wyłania się z fizyki szkolnej?


Jak różni się świat fizyki szkolnej od swiata realnego?
Jak zastosować obraz świata z zadań fizycznych do świata otaczającego realnie?
Jaki obraz świata tworzy się w umysłach uczniów pod wpływem zadań z fizyki?

Jaki świat jest przedstawiony w zadaniach z fizyki w gimnazjum?

Przygotowania do matury z fizyki



Na stronie Matematyka w przykładach i zadaniach znajdziesz przykłady rozwiązań zadań z matematyki

Na stronie Szachy możesz poznać zasady gry w szachy

Na stronie Dziedzictwo kulturowe możesz dowiedzieć się o tradycjach kulturowych Ełku i okolic

fizyka
matematyka
szachy
dziedzictwo kulturowe