Szachy i przedszkole

Jest takie przedszkole w Ełku. Nazywa się "Promyk".
W przedszkolu tym prowadziłem zajęcia szachowe.
To nie były treningi dla utalentowanych, dzieci wybranych przez klub szachowy.
Te dzieci owszem były wybrane - z jednej grupy przedszkolnej.
Zajęcia odbywały się przede wszystkim dzięki rodzicom i inicjatorom zajęć - dyrekcji przedszkola.

Ustalone wcześniej cele zajęć narzuciły też sposoby prowadzenia zajęć.
W podręcznikach szachów mówi się, że celem partii szachowej jest zamatowanie (złapanie) króla drugiej strony.

To oznacza konkurencję i wynik daleko, daleko,...

Małe dzieci jednak oczekują od gry, zabawy, nie tyle konkurencji, ile satysfakcji z samej gry czy zabawy.

Na pierwsze zajęcia Panie Przedszkolanki przygotowały wszystkim uczestnikom zajęć KORONY.
Tak - KORONY. Bo najważniejszy w szachach jest ten KRÓL, który zarządza swoimi bierkami.

Dziecko potrzebuje dowartościowania za coś konkretnego. Tutaj dowartościowane zostały dzieci za trud podjęcia się nauki gry w szachy.

To była ważna wskazówka. W grupie, w której prowadziłem zajęcia (grupie sześciolatków) ważne było (i jest) każde osiągnięcie - zapamiętanie nazw bierek, sposobów wykonywania posunięć, nazw pól, itp.

Przygotowania do matury z fizyki i matematyki



Na stronie Fizyka znajdziesz przykłady rozwiązanych zadań z fizyki

Na stronie Matematyka w przykładach i zadaniach znajdziesz przykłady rozwiązań zadań z matematyki Na

Na stronie Szachy możesz poznać zasady gry w szachy

Na stronie Dziedzictwo kulturowe możesz dowiedzieć się o tradycjach kulturowych Ełku i okolic

Strona główna
fizyka
matematyka
szachy
dziedzictwo